Kuka on sosiaali- ja terveysalan yrityksen asiakas? Joskus yrityksen palvelun maksaa Kela, ostaa vakuutusyhtiö ja palvelun käyttäjä on lapsi, jonka vanhemmat allekirjoittavat sopimukset. Kuka on asiakas? |
Kun yritys on perustettu, pitäisi jostakin saada asiakkaita. Tarkasti tehty markkinointisuunnitelma auttaa yrittäjää priorisoimaan, mihin hän omaa toimintaa markkinoi ja mistä asiakkaita pyritään yritykselle hankkimaan. Markkinointisuunnitelma perustuu hyvin tehtyyn liiketoimintasuunnitelmaan, jossa yrittäjä on määritellyt palvelun tarpeen ja tärkeimmät asiakasryhmät, joille tuotteita ja palveluita tarjotaan. Se, millaisia viestinnän kanavia ja markkinontimateriaalia sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavalla yrityksellä tarvitsee olla, riippuu paljon siitä, ketkä ovat yrityksen avainasiakkaat ja ketkä tekevät ostopäätöksen. Julkisen sektorin kilpailutuksissa saatetaan määritellä, miten yrityksen tulee näkyä varsinaisille palvelun käyttäjille. Esimerkiksi Kela suosittelee, että palveluntuottajilla olisi informatiiviset yrityksen kotisivut. Yrityksen erilaiset laatukäsikirjat toimivat hyvänä markkinointimateriaalina. Laatukäsikirjojen tulisi sisältää yrityksen strategiset linjaukset, visio, missio ja arvot. Myös palvelukuvaukset ovat osa laadukasta toimintaa. Lue lisää sivulta Laadukkaat palvelut.
|
- Hyvinvointialan yrittäjyys
- Yrittäjän osaaminen
- Yrityksen käynnistäminen
- Yrityksen käynnistämisen vaiheet
- Tahto ja kiinnostus toimia yrittäjänä – yrittäjäasenne
- Yritysideasta liiketoimintasuunnitelmaksi
- Luvanvaraisuus ja lakisääteisyys
- Rahoitus ja taloushallinto
- Yritysmuodot ja verotus
- Yrityksen perustamisilmoitus
- Luvat, vakuutukset, sopimukset ja tietosuoja
- Työhyvinvointi
- Tilat, välineet ja henkilöstö
- Asiakashankinta ja markkinointi
- Pärjääminen markkinoilla
- Laadukkaat palvelut
- Yrityksestä luopuminen
- Hyvinvointialan omistajanvaihdos
- Ostoon ja myyntiin herääminen
- Yrityskauppamarkkinat
- Kohteitten kartoitus ja myyntikunnostus
- Ostajan ja myyjän kohtaaminen
- Yrityskaupan toteutuminen
- Luopuneen yrittäjän rooli yrityskaupan jälkeen
- Jatkajayrittäjän osaamisen kehittäminen
- Yritystoiminnan kehittäminen
- Omistajanvaihdostarinat
- Yrittäjyyttä jo opiskellessa