Sosiaali- ja terveyslan yrittäjän tulee tuntea toimiala sekä alan tulevaisuus. Nämä antavat pohjan markkinoilla pärjäämiseen sekä myytävien palveluiden ja tuotteiden kehittämiseen. Yrittäjän on hyvä tietää, mitkä sosiaali- ja terveyspalvelut ovat julkisin varoin järjestettäviä ja mitkä katsotaan paveluiksi, jotka jokainen kansalainen voi itselleen halutessaan ostaa. Osa palveluista kuuluu sairasvakuutuksen piiriin, jolloin asiakas voi hakea yksityisiltä markkinoilta hankitusta palvelusta sairasvakuutuskorvauksen. Sosiaali- ja terveyspalvelut täydentävät kunnallisia palveluja ja tarjoavat niille vaihtoehtoja. Yksityiset palveluntuottajat – lähinnä yritykset, järjestöt ja säätiöt – voivat myydä palvelujaan joko kunnille, kuntayhtymille tai suoraan asiakkaille. Yleisimpiä yksityisiä sosiaalipalveluita ovat lasten ja nuorten laitos- ja perhehoito, palveluasuminen ja kotipalvelu sekä lasten päivähoito. Tervesypalveluista yleisimpiä ovat fysioterapiapalvelut, työterveyshuolto sekä lääkärin ja hammaslääkärin vastaanottotoiminta. Kunta tai kuntayhtymä voi järjestää lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut ostamalla ne yksityisiltä palveluntuottajilta. Julkiset hankinnat edellyttävät kynnysarvon ylittäessään julkista tarjouskilpailua. Osa lakisääteisistä sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan järjestää antamalla asiakkaalle palveluseteli. Tällöin asiakkaalle jää enemmän valinnan vapautta valita palveluntuottaja. Onnistunut tuotteistaminen ja hinnoittelu ovat perusta menestyvälle yritykselle. Laadun kehittäminen ja päivitetty laatukäsikirja mahdollistavat tulevaisuuden haasteisiin ja avautuviin mahdollisuuksiin reagoimisen. Lue lisää: Laadukkaat palvelut Toimialaraporteista saa hyviä suuntaviivoja yrityksen strategiaan ja palveluiden kohdentamiseen. Sosiaalipalveluita koskevassa raportissa todetaan, että ”Yksityisen palvelutuotannon menestystekijöitä ovat joustavuus, kustannustietoisuus, palvelualttius, asiakaslähtöisyys ja panostaminen laatutyöhön. Pienet yritykset eivät voi kilpailla hinnalla vaan laadukkaalla erikoistumisella.” Tuotevalikoima – mitä kaikkea voit myydä? Älä jätä yrityksesi pärjäämistä markkinoilla yhden kortin varaan. Tee tuotevalikoimasta sellainen, että tavoitat kaikki mahdolliset asiakasryhmät. Esimerkiksi kuntosaliyrittäjä voi myydä:
|
|
- Hyvinvointialan yrittäjyys
- Yrittäjän osaaminen
- Yrityksen käynnistäminen
- Yrityksen käynnistämisen vaiheet
- Tahto ja kiinnostus toimia yrittäjänä – yrittäjäasenne
- Yritysideasta liiketoimintasuunnitelmaksi
- Luvanvaraisuus ja lakisääteisyys
- Rahoitus ja taloushallinto
- Yritysmuodot ja verotus
- Yrityksen perustamisilmoitus
- Luvat, vakuutukset, sopimukset ja tietosuoja
- Työhyvinvointi
- Tilat, välineet ja henkilöstö
- Asiakashankinta ja markkinointi
- Pärjääminen markkinoilla
- Laadukkaat palvelut
- Yrityksestä luopuminen
- Hyvinvointialan omistajanvaihdos
- Ostoon ja myyntiin herääminen
- Yrityskauppamarkkinat
- Kohteitten kartoitus ja myyntikunnostus
- Ostajan ja myyjän kohtaaminen
- Yrityskaupan toteutuminen
- Luopuneen yrittäjän rooli yrityskaupan jälkeen
- Jatkajayrittäjän osaamisen kehittäminen
- Yritystoiminnan kehittäminen
- Omistajanvaihdostarinat
- Yrittäjyyttä jo opiskellessa