Hyvinvointipalvelujen muotoilu koostuu kolmesta sanasta: hyvinvoinnista, palvelusta ja muotoilusta. Hyvinvointipalvelujen muotoilussa on kyse näiden kaikkien yhdistämisestä. Laajasti ajatellen hyvinvointi on sitä, mitä meillä on, kun elämme itsellemme hyvää elämää. Tämä tuo yksilön omat kokemukset hyvästä elämästä keskiöön. Yrittäjän näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että kun aiemmin on lähdetty myymään palvelun tarjoajan asiantuntemusta, niin nyt myydäänkin palvelua tai tuotetta, joka vastaa asiakkaan tarpeeseen. Tämä tapahtuu tunnistamalla ja muokkaamalla järjestelmiä, ympäristöä ja käytänteitä sellaisiksi, että tavoite pystytään saavuttamaan.
Palvelumuotoilun avulla pyritään siis luomaan henkilökohtainen yhteys käyttäjään, jotta voimme käyttää näin saatua tietoa palvelujen kehittämisessä ja suunnittelussa. Lue lisää asiakaslähtöisyydestä artikkelista Asiakaslähtöisyys hyvinvointialan yrittäjyydessä. |
Lue lisää: Koivisto, M. 2007. Mitä on palvelumuotoilu? – Muotoilun hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa. Pro gradu -tutkielma. Teollinen muotoilu. Taideteollinen korkeakoulu. Miettinen, S. (toim.) 2011. Palvelumuotoilu – uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Teknologiateollisuus. Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Hämeenlinna: Talentum media.
|
- Hyvinvointialan yrittäjyys
- Yrittäjän osaaminen
- Yrityksen käynnistäminen
- Yrityksen käynnistämisen vaiheet
- Tahto ja kiinnostus toimia yrittäjänä – yrittäjäasenne
- Yritysideasta liiketoimintasuunnitelmaksi
- Luvanvaraisuus ja lakisääteisyys
- Rahoitus ja taloushallinto
- Yritysmuodot ja verotus
- Yrityksen perustamisilmoitus
- Luvat, vakuutukset, sopimukset ja tietosuoja
- Työhyvinvointi
- Tilat, välineet ja henkilöstö
- Asiakashankinta ja markkinointi
- Pärjääminen markkinoilla
- Laadukkaat palvelut
- Yrityksestä luopuminen
- Hyvinvointialan omistajanvaihdos
- Ostoon ja myyntiin herääminen
- Yrityskauppamarkkinat
- Kohteitten kartoitus ja myyntikunnostus
- Ostajan ja myyjän kohtaaminen
- Yrityskaupan toteutuminen
- Luopuneen yrittäjän rooli yrityskaupan jälkeen
- Jatkajayrittäjän osaamisen kehittäminen
- Yritystoiminnan kehittäminen
- Omistajanvaihdostarinat
- Yrittäjyyttä jo opiskellessa