Mitä hyvinvointipalveluja tai -tuotteita myydään? Kenelle hyvinvontipalvelua halutaan myydä? Mihin tarpeeseen tuotetta ja palvelua tuotetaan? Ketkä ovat asiakkaat? Miten palvelu toteutetaan? Millaiset tilat ja välineet tarvitaan? Mitä resursseja tarvitaan? Miten palvelu johdetaan, organisaoidaan ja prosessoidaan? Ketkä palvelun toteuttavat? Mitä osaamista heillä pitää olla? Millä hinnalla tuotteet ja palvelut myydään? Ohjeita ja malleja liiketoimintasuunnitelmaan:Yritys Suomen verkkosivuilla löytyy työkaluja liiketoimintasuunnitelmaan, kilpailija-analyysiin sekä rahoitus- ja kannattavuuslaskelmiin. Oma Yrityssuomi.fi on työkalu aloittavan yrittäjän liiketoiminnan suunnitteluun Business Model Canvas -työkalu on paljon käytetty yritysideoinnissa. Löydät lisätietoa esimerkiksi Innokylän sivuilta. |
Mistä hyvä yritysidea?Yritysidea voi perustua erilaisiin tuotteisiin tai palveluihin. Toisaalta palvelu voi olla suunnattu tietylle asiakasryhmälle. Hyvä liikeidea voi perustua henkilökunnan ainutlaatuisuuteen ja erityisosaamiseen tai yrityksen imagoon. Yleensä hyvä yritysidea on sellainen, joka poikkeaa muiden yritysideoista jollakin tavalla. Hyvä yritysidea perustuu markkinoilla havaittuun tarpeeseen. Sosiaali- ja terveysalan yrityksiä on perustettu esimerkiksi: – Vastaamaan syntyneeseen kysyntään kunnallisten palvelujen rinnalle Ympäristöanalyysi liiketoimintasuunnitelman perustaPelkkä yritysidea ei kanna pitkälle, vaan idea tulee systemaattisesti työstää liiketoimintasuunnitelmaksi. Sen tekemisen aikana yrittäjälle varmistuu, kannattaako yritys perustaa ja miten perustaminen tulee tehdä. Toimintaympäristön analyysi on tärkeä työkalu yrityksen taustan turvaamisessa. Se toimii työkaluna, jota käytetään yrityksen kehittämisessä. Usein toimintaympäristön analyysia tarvitaan viranomaisia varten esim. tarjouskilpailutuksissa tai rahoitusta haettaessa. A. Toimialakartoitus1. Toimialan tyypilliset tunnuspiirteet – Kilpailu alalla 2. Toimialan toimijat ja yhteysverkot – Lähialat/hyvinvointiklusteri B. MarkkinakartoitusMiten asiakkaat voidaan segmentoida? 1. Asiakkaan sosioekonomiset ominaisuudet 5. Asenteelliset tekijät: Millaisista palveluista on pulaa? Ns. markkina-aukot (kuluttajat, välittäjätahot) C. KilpailukartoitusKilpailijat voidaan jakaa neljään ryhmään: – Ydinkilpailijoihin (yritykset tuottavat samoja palveluja samoille asiakkaille) 1. Kilpailijoiden palvelut – Mitkä ovat yksityisesti tuotettujen palveluiden tyypillisimmät erot julkisella sektorilla tuotettuihin palveluihin? 2. Yritysten asiakashankinta 3. Yhteistyöverkko – Mihin järjestöihin ja muihin yhteenliittymiin kuulutaan? Lähde: Hiltunen Merja ym. 2007. Hyvinvointiyrittäjän liiketoimintaopas – ammatinharjoittajasta yrittäjäksi. Tietosanomat |
- Hyvinvointialan yrittäjyys
- Yrittäjän osaaminen
- Yrityksen käynnistäminen
- Yrityksen käynnistämisen vaiheet
- Tahto ja kiinnostus toimia yrittäjänä – yrittäjäasenne
- Yritysideasta liiketoimintasuunnitelmaksi
- Luvanvaraisuus ja lakisääteisyys
- Rahoitus ja taloushallinto
- Yritysmuodot ja verotus
- Yrityksen perustamisilmoitus
- Luvat, vakuutukset, sopimukset ja arkistointi
- Työhyvinvointi
- Tilat, välineet ja henkilöstö
- Asiakashankinta ja markkinointi
- Pärjääminen markkinoilla
- Laadukkaat palvelut
- Yrityksestä luopuminen
- Hyvinvointialan omistajanvaihdos
- Ostoon ja myyntiin herääminen
- Yrityskauppamarkkinat
- Kohteitten kartoitus ja myyntikunnostus
- Ostajan ja myyjän kohtaaminen
- Yrityskaupan toteutuminen
- Luopuneen yrittäjän rooli yrityskaupan jälkeen
- Jatkajayrittäjän osaamisen kehittäminen
- Yritystoiminnan kehittäminen
- Omistajanvaihdostarinat
- Yrittäjyyttä jo opiskellessa