Kohderyhmä: hyvinvointialan opiskelijat
MITÄ?
Hyrrät 10 on kymmenen tuntia kestävä intensiivinen lähiopetusjakso, jossa eri hyvinvointialojen opiskelijat tutustuvat yrittäjyyteen ja kehittyvät yrittäjyysosaamisessa. Jaksolla tarjotaan yleiskuva yrittäjyydestä, tuetaan opiskelijoiden verkottumista sekä ohjeistetaan uuden yrityksen liikeidean keksimisessä ja jalostamisessa yrityksen perustamiseen saakka.
MIKSI?
Tavoitteena on, että opiskelijoille syntyy ymmärrys hyvinvointialan yrittämisen kokonaisuudesta. Tarkoituksena on avata pelaamalla, elämyksellisesti ja yhteisöllisen oppimisen kautta opiskelijoille yrittäjyyttä erilaisena mahdollisuutena työllistyä tulevaisuudessa.
MITEN? – HYRRÄT 10 VALMISTELU
- 1. Varaa tila, jossa on tietokone, dataprojektori ja fläppitaulu Pöydät voi asetella kahvilamuodostelmaan. Muita tarvikkeita ovat isot paperi- tai pahviarkit, eriväriset kynät, tiimalasit ja kuvakorttipakka. Päivän toiselle puoliskolle tarvitset lisäksi salin tai aulatilan messutapahtumaa varten, ja siihen posteriseiniä sekä kiinnitysvälineitä tai tietokoneen ja dataprojektorin suullisten messuesitysten havainnollistamiseksi.
- 2. Lähetä opiskelijoiden kohderyhmälle innostava kutsu Hyrrät 10 -päivään ja pyydä halukkaita ilmoittautumaan opiskelijoiksi tähän opetukseen.
- 3. Valmistele tiivis opetusmateriaalipaketti yrittäjyydestä liittyen päivän teemoihin ja anna se opetukseen osallistuville opiskelijoille luettavaksi ennakkotehtävänä.
- 4. Lähetä kutsu messutapahtumaan oppilaitoksen opiskelijoille, opettajille ja muille yrittäjyydestä kiinnostuneille kohderyhmille, jotka ovat potentiaalisia messutapahtuman vieraita.
- 5. Suunnittele tilaisuuden kulku, sillä sinä vetäjänä huolehdit 10-tuntisen päivän kulusta sekä aikatauluista ja osallistujat tuottavan sisällön. Anna opiskelijoiden innovatiivisuuden loistaa ja kannusta kaikki mukaan työhön!
- 6. Hanki pelipalkinnot parhaiten onnistuneelle opiskelijaryhmälle.HYRRÄT 10 KULKU
- 7. Esitä lyhyt johdatus yrittäjyyteen. Esittele oppimispeli ja sen säännöt, päivän teemat ja kulku. Kesto 15 min.
- 8. Jaa opiskelijat mahdollisimman monialaisiin neljän opiskelijan ryhmiin. Ohjaa kukin ryhmä omaan pöytään. Pyydä opiskelijoita esittelemään itsensä. Anna sen jälkeen pienryhmien opiskelijoiden tutustua toisiinsa ja kertoa tiimalasin valumisen ajan, missä he ovat hyviä ja mikä on heidän unelmansa. Kesto 15 min.
- Kerro lyhyesti ideoinnista, innovatiivisuudesta ja liikeideasta. Laita pöydälle kuvakorttipakka selkäpuoli ylöspäin. Jokainen vuorollaan nosta kortin ja ideoi tiimalasin valumisen ajan kortin aiheesta hyvinvointialan yritysideoita. Kierroksia voidaan tarvittaessa tehdä useampia. Kesto 30 min.
PELI ALKAA
- 1. Esittele hyvinvointialan toimintaympäristöä, sidosryhmiä, markkinoita ja kilpailijoita. Ohjaa kilpailija-analyysin pelitehtävä. Kesto 1 tunti ja 15 min.
- 2. Esittele liikeideamalli ja siihen liittyvä pelitehtävä sekä tuotteistamisprosessin pääpiirteet ja erilaisia tuotetyyppejä. Lounas sujuu liikelounaan merkeissä ja liikeideaa jalostaen. Kesto 1 tunti ja 15 min.
- 3. Lounaan jälkeen on liikeideoiden esittely ja pelitehtävän vertaisarviointi. Kesto 30 min.
- 4. Esittele kriteerit yrityksen nimen keksimiselle ja pelitehtävä. Kesto 30 min.
- 5. Kerro johtamisen suuntaviivoista (missio, visio, strategia, arvot) ja esittele pelitehtävä. Kahvitauko on työn lomassa. Kesto 45 min.
- 6. Esittele yritystoiminnan riskit ja riskianalyysin pelitehtävä. Kesto 45 min.
- 7. Esittele yrityksen menestyksen kannalta keskeisiä tekijöitä ja pelitehtävä SWOT-analyysi. Kesto 30 min.
- 8. Kerro viimeisenä pelitehtävänä messuille valmistautumisesta, ja toteuttakaa messut. Kesto 2 tuntia.
- 9. Kysy palautetta ja tee yhteenveto päivästä sekä palkitse pelin voittaneet opiskelijat. Kesto 10 min.
|